Dat kan gebeuren…..

Hoewel het in 2017 vooral mijn doel was te genieten, heeft 2017 hele andere zaken gebracht. 2017 staat tot nu toe in het omgaan met veel verschillende emoties waarbij de emotie verbazing , de boventoon voert.

Wat voor mij in 2017 meer gold dan ooit, dat mijn eigen regie, mijn eigen kracht en mijn eigen inzet, niet veel waard is als je moet opboksen tegen  organisatie(s) die zo in elkaar zitten dat het mijn begrip totaal te boven gaat.

Ik noem niet graag in het openbaar organisaties bij naam, zeker niet als het probleem nog lopend is, maar ik kies er nu voor omdat toch te doen.

Hierbij wil ik zeker eerst noemen dat het in feite niet eens alleen gaat om de organisatie waardoor ik nu zoveel problemen heb, maar de hele markt van zorg en hulpmiddelen voor een groot deel letterlijk om zeep is geholpen. Waar in de media gesproken wordt over participatie, meedoen, eigen regie en het VN gedrag voor rechten van mensen met een beperking eindelijk in 2016 ondertekend is, merk ik daar helemaal niets van.

Sterker nog ik heb nog nooit zoveel problemen, weerstand en onbegrip ondervonden.    Ik licht in deze blog slechts een ding eruit, iets wat voor mij nu het meeste speelt.

Wat  2017 mij wel gebracht, dat ik meer te weten ben gekomen over het functioneren van bijvoorbeeld de organisatie Welzorg. Hierbij moet ik allereerst benoemen, dat het mijn bevindingen zijn. Mijn mening die ik niet altijd voor 100% kan verifiëren of dit klopt en waarbij ook zeker een rol speelt hoe je tegen bepaalde zaken aankijkt.  Waarover je in een zeer lastige discussie kunt voeren over wat wenselijk en redelijk is.

Om te illustreren wat er mis gaat, noem ik hier dus nu een van de grootste problemen waar ik in 2017 tegenaan loop. Ik heb een geavanceerde rolstoel.

De rolstoel is geleverd door Welzorg. Wij waren het niet eens met de keuze van het merk rolstoel, maar volgens Welzorg was dit een prima keus. Er werden een aantal afspraken gemaakt, die werden op papier gezet. Alles leek zo redelijk dicht gemetseld. Maar de rolstoel kreeg problemen, er waren en zijn nog steeds diverse defecten. Die specifieke defecten en problemen staan niet op papier en dus blijken de afspraken die wij gemaakt hebben niet veel meer waard.

Dan kom je in de reparatiemolen. Die molen van Welzorg draait wel, maar heel erg langzaam. En er kunnen dingen fout gaan, dat is soms niet te vermijden. En zo had ik in 2017 buitengewoon veel contacten met Welzorg.

Met mijn rolstoel gaat het ergens fout met de motoren, die verslijten zeer snel en de rolstoel rijdt scheef, erg scheef. Rechtdoor is onmogelijk. Dat lijkt niet zo’n punt, maar in de praktijk is het dat wel. Met de geavanceerde besturing op de rolstoel die ik kan bedienen en mijn handfunctie in acht nemend is dit een erg groot probleem. Inmiddels is veel uitgesloten, daar is maanden en maanden over gedaan, omdat elk contact uitmond in wachten of verkeerde levering of het spijt ons maar……..

De klantenservice blijft aardig, maar ze mogen niets. De computer maakt de dienst uit. Wat besteld is aan onderdelen kan niet goed worden nagekeken, de monteur ziet op de dag van zijn bezoek wat er geleverd is. Dit kan een foutief onderdeel zijn, dan is het fout geleverd of niet geleverd, dat kom je pas later of nooit te weten. Dat kan gebeuren dat een onderdeel er niet is, dat kan bij Welzorg heel, heel vaak gebeuren……..

Dan komt de monteur niet, dat moet worden afgebeld, dat lukt niet altijd. Dat kan gebeuren……. Dan bel je zelf, dat is fijn. Dan moet het onderdeel opnieuw besteld worden, wie doet dat? Dat is niet bekend. Dan moet er een nieuwe afspraak ingepland, dat kan niet op korte termijn. Overmacht want…., ja dat kan gebeuren…

En zo sleep je je door het gesprek heen. Met emoties kunnen ze erg goed omgaan, ze laten je lekker even razen en tieren en zij zwijgen en dan komt vanzelf de zin:     “Mevrouw dit is wat we voor u kunnen doen, meer kunnen wij niet doen. Gaat u akkoord met de afspraak?” De een is wat vriendelijker dan de ander, soms is er wat meer begrip. Maar dat maakt in feite niet veel uit, de computer bepaalt en nooit is er iemand maar ergens verantwoordelijk voor.

Welzorg ligt behoorlijk onder vuur, dat weten ze zelf ook. Je zou dan zeggen dat ze alles op alles zetten om dan toch de problemen op te lossen. Door mee te denken, door net even buiten hun normale wegen om te handelen. Maar niets daarvan. Er worden de normale procedures gevolgd, ook al duren die onnodig lang. De klantenservice heeft misschien een boost gehad, er wordt snel opgenomen en je wordt altijd op zich vriendelijk geholpen, dat is hun oplossing. Mensen willen gehoord worden dus zorgen we daarvoor, maar je kunt net zo goed je buurvrouw bellen, die kan net zoveel voor je betekenen. Zeker als er ook een handige buurman is, die springt vast sneller over het hek dan Welzorg kan voorrijden en vooral oplossen.

Zodoende, blijven we lekker steken. De gemeente heeft ondertussen Welzorg gesommeerd het probleem op te pakken. Dat is fijn, maar helpt niets. Dat oppakken is wel gebeurd, het probleem is niet het oppakken maar juist het handelen, het doen, het plannen, het echt luisteren en dan overleggen, het communiceren, het menselijke.       Dan komen we ergens, niet met computers, niet met aanhoren maar met doen.        Omdat ze inzien hoe ontzettend belangrijk een rolstoel kan zijn voor iemand die zonder dit hulpmiddel nergens komt. In bed moet liggen.  Daar zal zelfs toch een computer van schrikken, of heeft juist Welzorg van die onmenselijke computers?

 

 

 

 

 

 

 

 

9 gedachten over “Dat kan gebeuren…..”

  1. Oh oh oh, wat een herkenbaar beeld. Helaas hebben wij destijds ook met Welzorg te maken gehad. Ik waardeer je voorzichtigheid aan het begin van je stuk, je nuanceert het heel erg en zegt dat het subjectief is maar de dingen die je noemt zijn gewoon regel bij Welzorg. Bij ons is zelfs de gemeente er tussen gesprongen maar ze zitten aan een contract vast. Is voor jou/jullie ontzettend frustrerend. Hoeveel keer moet het nog in “kassa” of “kanniewaarzijn”. Nou het kan dus wel waar zijn. Ze zijn gehouden aan protocollen. Het is verschrikkelijk dat je niet van je rolstoel op aan kan. En dat hij scheef trekt. Ja, en als dan de gemeente heeft gesommeerd het op te lossen gaan er weer allerlei schijven lopen. Nogmaals, zeer herkenbaar. Alles, alles wat je schrijft…. Sterkte, Petra! Als ik iets kan doen hoor ik het. Mag ik je blog twitteren, op linkedin en facebook plaatsen?

    Like

      1. Mijn ervaring is ook, dat routine soms best snel kan, maar zodra een probleem niet ‘standaard’ is, heb je de poppen aan het dansen.
        En ook wat je beschrijft over de ‘vriendelijkheid’ van degene die aan de telefoon zit, ja. Damage control. Maar je schiet er niets mee op. Ik heb (zelfs) ook aardige monteurs over de vloer gehad. Die zitten in een mangel. Drama.

        Like

  2. Is het een idee om naar de Nationale Ombudsman te gaan?
    Misschien dat zij iets voor jullie kunnen doen?

    Het lijkt me echt een hele nare situatie waar je nu in zit, mede ook omdat alles wat je je hulphond hebt aangeleerd, nu deels weer teniet wordt gedaan omdat ze niet meer goed naast de rolstoel durft te lopen. Of heb ik dit verkeerd begrepen?

    Sterkte en succes. Ik hoop dat er echt gauw iets verbeterd in deze situatie. Vriendelijke groet, Astrid C.

    Like

  3. Wat een ellende Petra en helaas, ik kan je de hand schudden, ik heb ook zoveel problemen met de Welzorg gehad dit jaar, echt om gek van te worden. Ik durf nu bijna niet meer te bellen as er wat is, want ze doen niet en begrijpen niets. Ook ik ben compleet teleurgesteld in mijn rolstoel en raad deze ook aan niemand aan. IK hoop van harte dat er wat goeds voor je komt, als je de kracht op kunt brengen zou ik de media gaan inschakelen, bijv Hart van Nederland, Editie NL, de ombudsman en meer van dat soort programma’s, dit is echt te gek voor woorden en voor jou heel erg triest.Ik wens je heel veel succes en sterkte.

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s