Reis Hongarije deel 2

We rijden naar het plaatsje Bamberg, waar Sander rauchbier wil proberen. Gezien camperplekken bij populaire dorpen/steden vaak vol zijn, is het nadenken over wanneer je een camperplek bezoekt. Dit maal zochten we de dag ervoor op 50 km van Bamberg een overnachtingsplek. De volgende ochtend vertrekken we dan na alle verzorging etc, rond 11 uur zodat we ruim uur later, via binnenwegen in Bamberg aankomen. En dan is er vaak nog wel plek. Nu dus ook, zelfs met gras, omdat we plekje aan de zijkant hebben. Altijd fijn voor Bente.

We lopen naar het centrum, altijd weer jammer als faciliteiten het weer eens niet doen. Er is een lift die je van het pad naast de rivier naar straatniveau moet brengen, vandaar loop je dan zo het centrum in, maar de lift is buiten werking. Dan maar weer eens omlopen, hier is het te doen, maar soms moeten we dan gewoon terug of komen we er niet.

Er was op een camperplaats een vrouw, ontzettend vriendelijk en beetje gek (we houden daar wel van) die zei op een gegeven moment: “wat fijn die camper zo heb je weer alle vrijheid’. En dat beamen we dan, maar eigenlijk er is toch erg veel wat niet gaat. Een lijfspreuk kan dan zijn en werkt (meestal) voor ons: Als het niet kan zoals je wil, wil het dan maar zoals het kan.

In dit geval wilden we naar Bamberg en we kwamen in Bamberg, alwaar we direct een terras opzochten voor het bier en het ontwijken van de warme zon.

Vervolgens slenteren we nog even door wat straatjes, echt lang kijken we nooit ergens. Het is veelal even heen lopen, wat drinken (of eten) en weer terug. Maar in die tijd kun je best wat mooie plaatjes schieten.

En Sander duikt even een toeristisch winkeltje in om wat flesjes bier voor thuis te kopen.

Voor de dag erna wordt zeer heftig onweer voorspeld met heel veel regen. De camperplek die eigenlijk op onze wensenlijst staat, ligt precies in het “slecht weer gebied”. Maar liefst 28 mm regen wordt er voorspeld, dan maar uitwijken. We rijden naar Bad Abbach, een plek bij een kuuroord. De camperplek zelf is niet veel soeps. Maar Sander kan zwemmen en ik kan uitrusten want ik kan nergens heen. We staan op een soort berg en het pad naar beneden is niet geschikt voor rolstoelen.

Er zijn wel wat bloemen, die ik probeer te fotograferen, hetgeen niet erg lukt. Ik kan net niet dichtbij genoeg komen. En Bente vind het ook maar niets, die gaat er gewoon soms voor liggen. “Zullen we samen spelen”, lijkt zij met het scheve kopje dan te zeggen.

Florina ging liggen en bleef liggen tot ik “klaar” was, Bente heeft liever zelf de aandacht. Ook wel schattig hoor en met de jaren zal dat vast wel iets minder worden.

We blijven wat dagen en zo hebben we ook de tijd weer eens wat administratie te doen. Zoals wat we aan voorraad eten hebben. IMG_3644

Het zijn de laatste dagen in Duitsland, want we willen nu wel eens doorrijden naar Hongarije. We kiezen voor de route door Tjechië. We krijgen zowel in Tjechië als in Oostenrijk te maken met een “MYTOBOX (Tjechië) of GO-BOX (Oostenrijk), een kastje wat de kilometers van onze camper moet registreren als we op bepaalde auto(tol)wegen gaan rijden. Dit systeem geldt in deze landen voor voertuigen boven de 3500 KG. En voor ons is het een dure grap, want wij betalen met 3 assen en oude diesel tussen de 28 en 40 cent per kilometer. Dus wij willen zoveel mogelijk binnendoor rijden, mits de wegen niet al te slecht zijn.

Het is zondag als we Tjechië binnenrijden. We hebben gelezen dat in Tjechië een dergelijk BOX altijd verplicht is (boven de 3500 KG) ook als je niet op de tolwegen komt. Dus eerst op zoek naar een verkooppunt, we zijn er even druk mee. Maar uiteindelijk lukt het en rekenen we ruim 55 euro borg af en moeten er verplicht 40 euro aan tol opzetten. We maken geen gebruik van de tolwegen, de terugweg gingen we door Oostenrijk, dus nu zitten we met een kastje ter waarde van bijna 100 euro waar we niets mee kunnen. Nergens info te vinden over terug sturen en geld terugkrijgen, enkel over (verplicht) inleveren bij benzine stations in Tjechië zelf. Dus wie dit al eens bij de hand had en tips heeft, graag!

De binnenwegen vallen qua wegdek erg mee, alleen wel vaak wegopbrekingen en dan is het soms echt even opletten. Zo is er in een dorp een wel erg smalle strook zonder afzetting naast een afgrond van zo 3 meter diep, dan heb ik liever toch een “rand” middels een betonnen afzetting of zoiets.

Er reden ook vrachtwagens langs, maar je moet toch wel heel voorzichtig rijden en Sander is dan ook soms goed moe, als we wat uren rijden over dergelijke wegen.

We komen zondagavond uit op deze prachtplek. Ik had niet zo goed gekeken waar deze plek lag, het was nogal een uitdaging om hier te komen. Een steile smalle weg omhoog en we moesten stilstaan net voor de afslag om het erf op te komen. Gelukkig trok onze camper het weer net om de bocht vanaf de steile weg te nemen. En toen moesten we nog naar een grasveld naar beneden rijden, was het weer spannend of we de volgende dag wel weg konden komen. Hier is het niet heel steil, maar nu moesten we een schuine wat steile grindvlakte over, ook niet ideaal. Maar dit lukte ook.

Na 200 km over binnenwegen kwamen we aan op de volgende camping. Een prachtplek waar we de camper vlakbij het water konden zetten. Dat is nog een ideaal voor Bente.

Bente wilde dan ook direct het water in. Helaas, wij nemen altijd eerst thee en even bijkomen. Dus moest Bente wachten. Ze mocht niet op het asfalt komen, dus Bente liep rondjes, ging af en toe zitten en kwam tig keer naar ons toe om aan te geven dat we nu toch wel eens mee konden komen.

Gelukt, nog even liggen en dan mag je!

Wat een pret!

We besluiten verder via het noorden van Oostenrijk te rijden, we zijn nu om het Nationalpark Bayerische wald heen gereden en in het noorden van Oostenrijk is het vlak. Er zijn weinig campings, dus het wordt wel een lange rijdag, vooral omdat we enkel over de binnenwegen willen rijden. We komen dan ook erg moe en vrij laat op een kleine camping, 30 km voor de Hongaarse grens aan. Nog heel even buiten zitten en dan op tijd naar bed.

Precies voor de grens bereiken wij met de camper een mooie mijlpaal, 300.000 km. De helft van deze kilometers (bij aankoop ca 150.000) hebben wij afgelegd. Onvoorstelbaar toch.

En dan rijden we Hongarije binnen, in de volgende blog de laatste week van onze reis!

2 thoughts on “Reis Hongarije deel 2”