Colorfullworld…een droom die al uit kwam of nog uit moet komen?

In 2009 kocht ik mijn 1e spiegelreflex fototoestel en al snel was ik verknocht aan fotograferen. Omdat ik erg leuke reacties kreeg op een aantal foto’s die ik maakt, besloot ik van mijn foto’s wenskaarten te maken. Ik droomde van een bloeiend bedrijf met een mooi assortiment van kaarten en andere producten.

productfotosvakantieokt2015Overzicht van producten van Colorfullworld.

Al snel bleek het opzetten van bedrijf toch wat lastiger dan gedacht. Allereerst werd ik steeds weer geconfronteerd met hoe weinig ik zelf kan. Even een foto van een product maken, ik moet iemand hebben die het product opzoekt (en mij dan begrijpt: ik wil die ansichtkaart die moet in grijs mandje in de witte kast liggen, nee niet dat mandje…..) vervolgens moet diegene het spul klaarleggen, voor een foto het juiste licht opzoeken en dan nog de foto maken. En dan hebben we het over 1 handeling en nog niet eens over het maken van al de wenskaarten en het uiteindelijke doel het verkopen van kaarten. Ik zette een winkel op om vervolgens geen tijd te hebben om die winkel te onderhouden. En timemanagement hielp geen zier ;-).

                         Uiteindelijk werden er wel aardig wat productfoto’s genomen van mijn kaarten.

In 2013 besloot ik mij aan te melden voor een kraam op een kunstmarkt. Ik kwam door de selectie en ik ging voor het eerst naar de kunstmarkt. Dat werd een groot succes. Ik verkocht erg goed en ik kreeg veel complimenten. Wel werd duidelijk dat veel mensen helemaal niet door hadden dat ik zelf de foto’s gemaakt had vanuit de rolstoel. Nu heb ik wel veel hulp nodig met het opstellen van de camera en verwisselen van lenzen, maar alle foto’s zijn altijd wel door mijzelf gemaakt en bewerkt op de computer. Een aantal mensen dacht zelfs dat ik gewoon leuke plaatjes van het internet had geplukt. In de jaren daarna ontwikkelde ik een kaartje met wat uitleg wie ik was en wat ik deed.

productfotos-3vakantieokt2015-2Tegenwoordig zit dit kaartje met uitleg bij mijn producten.

Het succes van de kunstmarkt smaakte naar meer. Ik nam het besluit vaker naar kunstmarkten te gaan. Echter dat kwam er toch ook niet erg van, zo kwam het nogal eens voor dat ik ziek was of zelfs in het ziekenhuis lag terwijl ik betaald had voor een kraam op een markt. In 2016 was het weer ons bijvoorbeeld niet erg goed gezind. Van de 3 dagen markt die was geboekt, is er uiteindelijk 1 dag doorgegaan. Mijn spullen lenen er zich er niet echt voor om in regen en wind buiten te liggen en als ik eerlijk ben, heb ik er zelf misschien nog wel het meeste last van, van die wind en regen.

Kunstmarkten zijn ideaal, als ze later op de dag beginnen, niet te lang duren, niet te ver zijn, niet te duur en het weer is ca 20 graden met zon en ik zelf er goed genoeg ervoor voel. Helaas zijn dat we erg veel eisen en zo bleek ook het verkopen via markten, niet de ideale weg.

productfotosvakantieokt2015-3Kunstmarkt Almere 2016

Toch is het niet allemaal kommer en kwel. Al doende leert men en ik besloot mijn verwachtingen sterk bij te stellen. Van een wereldwijd kaartenimperium naar een zeer bescheiden – ik verkoop nog wel eens een kaart- miniwinkeltje.

In 2016 ben ik voornamelijk bezig geweest met orde op zaken stellen. Welke foto’s uit mijn verzameling gebruik ik voor de wenskaarten. Ik zette de beste foto’s die ik ooit maakte bij elkaar in een catalogus om ze snel weer te vinden. Ik koos een merk papier om de kaarten op af te drukken. Dat was nog een hele zoektocht.Want papier kan scheuren als je het vouwt, en dus zat ik met een prachtig pak papier waarop kaarten waren gedrukt maar dat scheurde als we de kaarten na het snijden, gingen vouwen. Ander papier zet weer het watermerk op de achterkant en ik wil blanco binnenkanten. Op dit moment wordt een deel van de kaarten gedrukt bij een drukker een deel van de kaarten gaat nog altijd via de printer thuis met snij en vouwmachine. Echt handwerk, niet goedkoper wel leuker en het voelt beter.

productfotosvakantieokt2015-2Ik maakte in 2016 ook grote vierkante wenskaarten van 17 x 17 cm en 21 x 21 cm.  Allemaal thuis geprint en met de hand afgewerkt. 

Ik koos ook welke formaten kaarten het meest handig waren. Zo blijken gekleurde enveloppen niet in alle maten leverbaar tegen een redelijke prijs. Had ik een stel kaarten afgedrukt en bleken de enveloppen zo duur dat het eigenlijk niet uit kon. Na vele jaren kan ik nu zeggen dat ik een mooi assortiment heb.

kaartenwinkelvakantieokt2015Een foto die veel verkocht wordt.

Daarentegen fotografeerde ik nauwelijks, want mijn armfunctie verslechterde zodanig dat het echt niet meer ging. Dus de volgende vraag was- wat nu, ga ik er nog meer door? Niet meer fotograferen, mijn hele kleine miniwinkel/verkoop helemaal ter ziele laten gaan, ik kon het niet. Dus togen wij naar de camera winkel en ik kocht een zogenaamde swing head die met een niet bestaande constructie  (door de aardige verkoper ter plekke bedacht) op mijn schoot kan worden geplaatst en ik waarschijnlijk weer beter foto’s kan maken. Foto gaat volgen zodra deze gemaakt is.

Op dit moment verkoop ik tijdelijk mijn wenskaarten in de winkel van het concept- Jouw Marktkraam- te Huizen (NH) en dan gaat heel redelijk. Hoewel ik wel het idee heb dat mijn wenskaarten die weliswaar vriendelijk geprijsd zijn- maar geen “dumpkaarten” zijn, iets te duur zijn voor dit soort concepten.

Een deel van de kaartenmolen die nu in Huizen staat. Gevuld met diverse formaten kaarten en kleine notitieboekjes.

Mijn volgende doel is dan ook om weer meer via internet te verkopen, op deze site en via Facebook mijn kaarten en overige producten te laten zien en te verkopen. Of ik mijn webwinkel houd, daar ben ik nog niet over uit. De winkel is helaas op dit moment niet ge-updatet. Je mag natuurlijk altijd een kijkje nemen, je ziet in ieder geval diverse fotowenskaarten en mocht je iets zien wat je zou willen kopen, mail mij dan gerust.

Webwinkel Colorfullworld

Daarnaast wil ik ook cadeauwinkels gaan benaderen voor eventuele verkoop. Maar het zal gezien mijn energie wel weer een meer jarenplan worden. Ideeën genoeg, de uitvoering is lastig.

                       Schriften of notitieboekjes met een mooie foto zijn leuke cadeautjes. 

In ieder geval heb ik nu mijn Facebookpagina Colorfullworld eindelijk weer bijgewerkt en voor mensen die deze pagina nog niet kennen, zou ik het erg leuk vinden als je deze pagina gaat liken!

Facebookpagina Colorfullworld

Op Facebook en op deze blog zul je regelmatig updates over Colorfullworld aantreffen.

2 thoughts on “Colorfullworld…een droom die al uit kwam of nog uit moet komen?”

  1. Wat mooi dat je van je hobby ook je werk hebt kunnen maken. Ik vind de foto’s echt prachtig. Ik weet niet of je dat wat vindt, maar je zou je mooie foto’s misschien ook wel kunnen aanbieden op sites als Shutterstock?

    Like

  2. Aan vlijtig Liesje, Werk is wel een groot woord hoor, dat zou inhouden dat ik er echt inkomsten uit haal en zover is het nog lange niet. Dank voor je compliment. Ik ben inderdaad aan het kijken waar ik mijn foto’s verder nog kan aanbieden, maar kost veel tijd. Ik was eens door een selectie gekomen van een stock bureau die veel met bloemen doet, die nogal streng waren. Maar toen bleek dus dat ik bij elke foto de Latijnse en Engelse naam en precieze soort van de bloem/plant moest vermelden. Dat was alweer zoveel werk dat ik ben afgehaakt. Maar ik blijf proberen/nadenken wat handig is.

    Like

Geef een reactie

