Onderweg!

Sinds een kleine week zijn we op reis met de camper. We zitten nu op 1e kerstdag in het zuiden van Frankrijk. We zijn op reis naar Spanje en Portugal om daar te overwinteren.

Heerlijk. Ik was er voor dat we weg waren nog niet aan toegekomen om over deze aanstaande reis te bloggen. We waren erg druk met een aantal familie zaken, het inpakken ( wat moet er altijd ongelofelijk veel mee) en administratieve dingen.

Ik ben er er erg aan toe om een poosje uit de normale sfeer thuis te zijn. Soms is het gewone leven erg saai voor mij, omdat Sander ook veel zijn eigen bezigheden heeft.

Het fijne van deze reis is ook dat we het rustig aan kunnen doen omdat we langer weg kunnen.

Dat lijkt veel mensen wel wat, lekker poosje weg wordt er gezegd. Het verbaast mij dat mensen snel zeggen jaloers te zijn. Ik hoor dit best regelmatig en snap het enerzijds best wel, het klinkt natuurlijk ook erg aanlokkelijk maar anderzijds geeft het denk ik, ook aan dat (en dan heb ik het over gezonde/ niet gehandicapte) mensen niet altijd een idee hebben hoe de dagen en het reizen bij ons vergaan.

Dat is ook niet zo vreemd omdat ik zelf ook nog wel eens in de val stap van het ultieme vrije vakantie gevoel en dat dan weken en weken achtereen. Wat een heerlijkheid zou dat zijn, maar zo gaat het in de praktijk toch echt niet.

Ik heb het idee dat mensen die hun jaloersheid uiten ook enkel die ultieme vrijheid zien, hun eigen kunnen projecteren op die zee van vrije tijd en vrije keuzes die zo’n lange tijd weg- oproept en ja dan wordt zo’n lange reis wel heel aanlokkelijk.

Maar ik neem wel een lijf mee dat zich niets aantrekt van vrije tijd of vakantie. Hierdoor vallen er al regelmatig dagen af omdat ik mij te ziek voel om echt iets te doen en er van te genieten. Hangdagen zijn dat.

Daarnaast zijn er nog vele factoren die het ultieme vrije gevoel best wel verstoren. onze dagen zijn maar kort, na het ochtend ritueel van honden uitlaten, ontbijt, verzorging/ aankleden, camper wat opruimen, afwassen zijn we al ruim 3 soms 4 uur verder.

Dit is meestal de zure appel in de ochtend waar we doorheen moeten. Voor Sander is het veel werk en dus moet er ook voor hem soms nog wat extra rust worden ingepland.

Onderweg worden we veel geconfronteerd met die zaken die niet mogelijk zijn. Zoals we op de heenweg al snel ontdekten dat het best lastig is om plekken te vinden met stroom die niet teveel uit de route liggen. Het blijft een gok of we een plaatsje kunnen bekijken, meestal is er geen parkeerruimte voor onze camper.

Ook winkelen is vaak een onderneming. Ik had dit keer bedacht geen eten voor kerst mee te nemen want we zouden toch wel een mooie grote Carrefour supermarkt tegenkomen. Ik zal jullie eerst gerust stellen, we hebben inmiddels te eten en nog lekker ook, maar het was wel een gedoe.

De grote supermarkten hadden geen plek voor onze camper. We besloten vervolgens om te stoppen op een camping boven Lyon, een van de weinigen die nog open is in de winter ijs. Groot voordeel: op 300 meter bevindt zich een mega grote Auchan supermarkt met daaromheen nog allerlei leuke winkeltjes.

Echter op de camping àangekomen blijkt er een snelweg tussen de camping en de Auchan te liggen. Er is een weg over de snelweg maar ik kom die weg niet over. Het is er ontzettend druk met verkeer en slechts een heel smal voetpad. Het zou levensgevaarlijk zijn om mij daar te begeven en dus gaat Sander alleen even het aller noodzakelijkste halen. Met de camper er heen gaan gaat ook niet.

imageCamping 20 km boven Lyon.

We besluiten om dinsdag extra vroeg op te staan om zo het zuiden te kunnen bereiken zodat we woensdag vrij houden om op jacht te kunnen naar etenswaren. Als we dinsdag middag aankomen in Palavas Les Flottes, na een lange dag, blijkt in de plaats zelf geen supermarkt die we lopend kunnen bereiken.

We vinden wel een kleine supermarkt op 3 km afstand aan een grote weg. We zetten woensdag wederom vroeg de wekker want we willen eventueel voor de massa uit zijn. We kunnen hier parkeren en halen hier wat lekkere dingen. Het is er zelfs heel rustig, we zien later dat iedereen naar de grote supers gaat, en deze kleine supermarkt die ook wel vrij prijzig is, dus overslaat.

image

Hoe rustig wil je het hebben?

Gelukt om in ieder geval met kerst lekker te eten. Het zijn lamskoteletjes met country aardappels en sperciebonen geworden. Voor kerstavond besluiten we alleen wat toastjes, fruit en vleeswaren te eten. En 2e kerstdag bestaat niet in Frankrijk en dan is het plan om pannekoeken te eten.

Het is soms best dubbel dat ik enerzijds het heerlijk vind om zo op reis te zijn, maar toch ook confronterend dat we het moeten doen met de dingen die wel op ons pad komen.

Vanaf nu zal ik echter veelal bloggen over die dingen die wel op ons pad komen!

En dat zijn er genoeg en dat is heel erg fijn en genieten we heel erg van! Maar eerlijk gezegd lukt het mij alleen om daar van te genieten als ik niet teveel verwacht, want dan is er teveel teleurstelling.

image

Een meeuw vanuit de camper kunnen fotograferen is natuurlijk wel echt genieten!

En misschien is deze blog wel vooral voor mijzelf om de dingen in het juiste perspectief te zetten en van daaruit de dingen te nemen zoals ze komen!

Binnenkort verslag van onze 1e week!

 

12 thoughts on “Onderweg!”

  1. Nou…… als iemand het enigszins begrijpt ben ik het geloof ik wel …… wij zijn zoals je weet ook met onze camper op stap regelmatig. Om er “uit” te zijn, maar je kunt geen vakantie nemen van je ziekte en alle sores die daarmee samenhangen…! herkenbaar wat je schrijft over een boel dingen. En ook herkenbaar dat het soms lijkt alsof je door bloggen voor jezelf ook een aantal zaken op een rijtje krijgt en gedwongen wordt te bepalen wat belangrijk voor je is en wat er ‘toe doet”. Wens je/jullie een goede reis en behouden thuiskomst. Portugal en Spanje, oooohh… ik krijg alweer heimwee. We zijn er dit jaar 6 weken geweest met camper….. Doeeeei!

    Like

  2. Wat vind ik het fijn dat jullie er even uit zijn. Ik snap zo goed dat het zo anders is als mensen vaak denken, want wat je ook doet, waar je ook gaat, je neemt je lijf en beperkingen en pijn en alles gewoon met je mee en als mensen jaloers zijn dan hebben ze wel erg weinig inlevingsvermogen. Ik wens jullie gezellige en fijne kerstdagen en hoop dat jullie een heerlijke tijd zullen hebben, met zo min mogelijk obstakels.

    Liked by 1 persoon

  3. lieve mensen…ja wij zijn ook echte campeerders en met onze camper hebben we al heel wat af gereisd…..het is inderdaad moelijk om in Frankrijk aan stroom te komen…ik begrijp dat jullie dat natuurlijk nodig hebben voor je rolstoel. Wij staan altijd zonder stroom en hebben voldoende accu s en zonnepanelen…..maar dat zal voor jouw te weinig zijn …dat snap ik. Je kunt onze reisverhalen lezen op http://www.camperlanden.eu
    Wij overwinteren ook ieder jaar maar omdat wij heel veel kosten aan de camper hebben oa een nieuwe motor blijven we dit jaar thuis….nog heel veel plezier en goeie reis gr Maddy

    Like

    1. Dank voor je reactie. De rolstoel kan nog wel dagje zonder stroom maar matras en pompen voor sondevoeding/water niet. Jammer dat jullie vanwege kosten camper thuis moeten blijven, blijft een dure hobby een camper. Wij hadden dit jaar geluk, nauwelijks reparatiekosten, maar ook eerst laten keuren alvorens de reis echt te plannen inzake de uitgaven.

      Like

      1. kleine tip. wij hebben ons lid gemaakt van de NKC nederlandse kamper club, dit lidmaatschap kost 68 euro per jaar , maar daar krijgen wij 10 keer per jaar hun blad voor met veel leuke reistips en camper plaatsen ,, maar wat het belangrijktse is ook 2 GRATIS 2 ACSI boeken (kosten normal 24.95 per stuk ) met zo ongeveer alle campings en camper plaatsen door heel Europa .. en in deze boeken zit in deel 2 de GRATIS kortings kaart daar mee staan wij in het voor en na seizoen tussen de 14 en 18 euro per dag op 5 sterren campings inclusief stroom ,, water , afval lozen, goede tot uitstekende invalide toiletten , veel camper plaatsen vragen dit bedrag al voor een hoekje op een camperplaats dus liever met mijn kortings kaart op een 5 sterren camping met alle gemakken van dien , en op vertoon van mijn invalide kaart krijg ik ook meestal een goede ruime plaats vlakbij de invalide toiletten, en dit zijn meestal ruimere plaatsen omdat ook ik met een rolstoel zit , ik denk dat u ook wel in het bezit van zo een invalide pakeerkaart bent , zo niet dan zo snel mogelijk aanvragen als u weer in NL bent ,,deze kaart geeft ook korting op de peage in Frankrijk, van tarief 4 naar tarief 2 ,,scheelt op die lange route weer een slok op een borrel, , en ik heb bewondering voor u dat u deze trip maakt , ik heb ook de foto’s van Amerika bekeken, prachtig , maar ik heb vooral bewondering voor uw man ,,,het kost hem toch heel veel om dit allemaal tedoen petje af veel reis plezier en bedankt voor uw blog,,

        Like

  4. Petra en Sander wat leuk, maar hoe doen jullie dat met de fysio, medicijnen e.d. Lijkt ons ook wel wat.
    In elk geval geniet ervan en heel veel plezier. We zien jullie wel weer op de handycamp.

    Groeten van Gerard en Agnes.

    Like

    1. IK heb geen fysio dus dat scheelt al. Maar qua medicatie is het wel heel erg veel en vergt nogal wat denkwerk en voorbereiding. Soms laten we ook nog PGB met wat spullen overkomen ook om Sander wat dagen vrij te geven en bij te laten komen.

      Like

  5. En juist om wat er allemaal op jullie pad komt vind ik het bewonderenswaardig hoe jullie dit aanpakken….telkens weer een oplossing zoeken en vinden lijkt me erg vermoeiend…tussen alles door ook nog mooie plekjes zien en foto;s maken…top!!!
    Geniet er zoveel mogelijk van….goeie reis en vooral genieten…

    Liefs Fia

    Like

  6. Oh heerlijk, in de camper met je neus richting het zuiden, ja ook van ons een droom die meerdere malen werkelijkheid is geworden, heerlijk weg met de honden en de shit de shit laten, dat dit een utopie is weet je al bij het wegrijden maar oh, wat is het toch heerlijk om dat te doen, overwinteren is een droom voor mij die momenteel werkelijkheid is geworden. Door huiselijke omstandigheden in een paar jaar geleden de camper verkocht en nu dan toch samen met mijn vrouw en 5 honden in de Algarve met auto en caravan waar we een heerlijk huisje hebben gehuurd, dit vanaf 1 november tot 15 april want dan wil mijn vrouw echt weer terug ivm verjaardag haar moeder. Dat ik met volle teugen geniet moge duidelijk zijn, voor mijn vrouw is alles wat minder door haar soms haperende gezondheid, wij hopen dat voor haar het klimaat wonderen gaat doen en voor mij doet dat het al, ik wens jullie een fijne reis en zal je blog met belangstelling volgen.
    Groeten Frank.

    Like

  7. Maar goed dat jullie allebei avontuurlijk zijn ingesteld, dat past wel bij jullie. Maar ik stel mij ook zo voor dat zo’n reis, niet altijd even comfortabel verloopt! Ik vind het ook knap dat jullie, ondanks alle tegenslagen, gewoon met de blik op oneindig en doorgaan!

    Like

Geef een reactie

