Zelfhulpboeken….

Er zijn veel zaken waar ik tevreden over ben. Hoe Sander en ik de taken verdelen. Hoe ik alle hulp regel en alle zaken er omheen. Hoe ik Bente heb getraind en nog steeds train. Hoe ik over veel dingen mij niet langer druk maak, waar ik mij eerder wel druk over maakte. Zoals dat niet alles zo is opgeruimd als ik eigenlijk zou willen. Het huis niet zo is ingericht als ik ideaal zou vinden. Ik heb een mooie collectie foto’s opgebouwd waar ik best trots op ben. Allemaal zaken die prettig zijn dat het loopt.

Juist nu dat allemaal best wel aardig loopt, wil ik zo graag een stapje verder. Mijn grootste wens is om Colorfullworld wat meer bekendheid te geven. Het verkopen van iets, gaat absoluut niet zomaar. En op dit gebied loop ik continue tegen mijzelf aan.

Want ik ben schijnbaar al zo druk met het organiseren van alle zaken die bij het dagelijkse leven horen inclusief alles omtrent mijn verzorging te regelen dat ik geen energie overhoud. Ik houd overigens wel tijd over, dat is juist datgene wat het zo ontzettend lastig maakt.

Neem nu vorige week, de 1e helft van de week de “dagelijkse” dingen geregeld. Voor het nodige vertier donderdag een uitstapje. Vrijdag als bijkom dag bestempeld. Hoe verstandig is dat!

Dan ga ik ervan uit dat ik zaterdag eindelijk in ieder geval wel iets aan mijn bedrijf kan doen. Er staan heel wat plannen op stapel. Ik moet ook mijn websites bijhouden. Genoeg te doen.

Helaas ik wordt zaterdag heel beroerd wakker en hoe ik mijzelf ook push, hoe ik allerlei dingen verzin om mij zelf wat op te kikkeren, het lukt niet. En daar wordt ik dus mega chagrijnig van. Dan is er niets over van mijn positieve instelling en kleurrijk leven. Gelukkig zien weinig mensen mij dan, alleen Sander is de klos.

In mijn hoofd speelt zich een tweestrijd af. Ik ga piekeren. Want zonder een beetje doorzetten kom je nergens. Als je iets echt wilt moet je prioriteiten stellen. Wil ik wel echt meer tijd kunnen besteden aan Colorfullworld? Waarom lukt het dan niet mijn prioriteiten anders te stellen. Kan ik het nieuwe PGB stelsel met alle SVB problemen de schuld geven of is dit wel heel makkelijk?

Ik lees allerlei zelfhulpboeken met prachtige voorbeelden van hoe je je leven anders kunt indelen om zo tot een ideale balans te komen tussen ondernemen of werken en andere zaken.

Focussen, doelen stellen, hard werken leidt tot succes, niet piekeren, fysiek gezond blijven door balans tussen sport/rust en gezond eten, inzet wordt beloond en ga zo maar door. Wijsheden te over.

Ik lees nooit over beroerd zijn, pijn, koorts, infecties en misselijkheid. Daar zijn dit soort boeken natuurlijk ook niet voor, die gaan over ‘gezonde’ mensen die een zetje nodig hebben, die even de zaken op een rijtje moeten zetten. Eigenlijk moet ik dit soort boeken ook niet lezen, gewoon mijn eigen weg gaan.

Maar o wat vind ik dat soms lastig. Volgens mij blogde ik er ook al eerder over. Het leeft dus nogal bij mij. Ga ik stapje voor stapje verder met Colorfullworld waarbij ik steeds weer tegen dezelfde zaken aanloop of erken ik dat het niet in mijn leven past. Dat mijn leven al te vol is, dat je blij moet zijn met wat je hebt. Klinkt best Zen, toch.

Eigenlijk weet ik het antwoord wel. Er blijft iets in mijn hart opbloeien als ik bezig ben met dingen die ik echt leuk vind en dat is nu eenmaal Colorfullworld.

En als ik die keuze maak, zal ik alle moeilijkheden erbij moeten nemen. En als ik nu ook eens leer op dagen dat het niet gaat qua gezondheid mij daar bij neer te leggen dan wordt het een stuk minder beladen. Die weg wil ik in, dat wil ik bereiken. Ik ben weg- ga nog even snuffelen tussen de zelfhulpboeken ;-).

Lezen jullie wel eens zelfhulpboeken en kun je daar wat mee?

5 gedachten over “Zelfhulpboeken….”

  1. Oh, wat lijkt me dat lastig. Heb je alles netjes op de rit en het pad vrijgemaakt voor wat je écht leuk vind, word je ingehaald door allerlei factoren waar je zelf geen invloed op hebt. Maar daar is vast een zelfhulpboek voor. Ik hoop dat je het snel vindt 😉

    Like

  2. Al die zelfhulpboeken. Ja, inderdaad staan daar best wijze dingen in. Maar soms gaat het ook niet. Ik schreef er ooit een blog over; “willen is kunnen? Ammehoela!” En die gaat er juist over dat dat niet altijd opgaat! Ik zou ook veel meer willen fotograferen, schilderen, etc. Maar het komt er niet van. In mijn geval omdat mantelzorg teveel tijd kost. Maar ik geniet van wat wel kan. Zoals nu reizen door Noorwegen. Maar ik snap jou heel goed, en het is niet verkeerd om gewoon een keer echt toe te geven dat ziek zijn en alles wat daaruit voortkomt soms echt frustrerend is!! Je doet het super, en daar koop je niks voor maar toch!

    Like

  3. Ik ben het ermee eens dat zelfhulpboeken voornamelijk geschreven worden voor normale mensen, en daarmee bedoel ik gezonde mensen. Die lopen tegen normale problemen aan en die problemen kunnen dus op een voorspelbare, normale manier worden opgelost.

    Bij chronisch zieke mensen is niets meer normaal en dus ook niet meer voorspelbaar. Als het niet voorspelbaar is, kunnen ze ook geen hapklare oplossingen in een boekje zetten. Het zal nooit aansluiten, tenzij je alleen iets zeer voorspelbaars hebt gekregen bovenop een zeer normaal leven, zoals diabetis 2 op je 70ste. Daar valt nog wel wat algemeens over te zeggen. Doe dit wel en niet, dan gaat het beter. Over gaat het verder nooit, dus waarom andere chronische ziektes wel?

    Chronisch betekent dat het nooit over gaat.

    Er zijn wel een paar boeken over dat over het algemeen ziek zijn wordt gedenigreerd tot tussen-de-oren politiek. Die boeken bieden geen oplossing, maar laten wel weten dat je je daardoor dus niet op de kop hoeft te laten zitten.

    Sorry dat ik niet iets opbeurends te melden heb, hier!

    Like

    1. Zelfhulpboeken, ja het staat zo lekker op papier. Als je dit en dat doet en denkt dan………………….tatarataaaaaaaaaaaaaaa…….dan komt het allemaal goed maar je moet wel zelf errug je best doen. Nou chronisch ziek en dan allemaal lezen wat jij allemaal doet en het super goed doet dan gaan die toverformules in die boeken zeker helemaal niet altijd op. Up dagen en down dagen geven een hopelijk leefbare balans een evenwicht, alleen gaat dat niet altijd maar binnen een week of meerdere weken. Zelfs in de natuur heb je fasen van uitbundigheid, bezinning, berusting en opbouw. Dat mag je er gewoon laten zijn en tuurlijk moet je dan als het je lukt depressies niet de overhand laten nemen. Maar altijd maar “het gevecht”aan moeten gaan van het moet wel leuk en positief zijn en het “moet” werken dat is een bijna onmenselijke opgave zeker als je chronisch beperkt bent en tegengewerkt wordt. Ik vind je een prachtig mens en wat een moedig en mooie manier waarmee jij er mee om gaat. Een mindere of flitsende periode kan dus echt gewoon wel. Geef ook dat aan jezelf. Op zijn Amsterdams gezegd “de boel de boel laten” kan enorm opluchten/lucht geven. Om er daarna weer tegen aan te gaan en je mooie dingen/ o.a. foto’s maken en je prachtige honden trainen te doen.

      lieve groet,
      Silvia

      Like

  4. Ik ben zelf ook chronisch ziek en heb enorm veel aan zelfhulpboeken. Op dagen dat het echt slecht gaat haal ik ontzettend veel troost uit een zelfhulpboek en lees ik weer even hoe het is als alles wel goed is en lukt. Dat motiveert om me op dat moment bij de situatie neer te leggen en werkt als reminder dat al je gevoelens en je staat van zijn altijd tijdelijk is. Ook slecht voelen gaat weer over. En als het dan weer wat beter gaat, dan is er weer ruimte om iets te doen met alle tips en inzichten. Mij slecht voelen geeft mij net zoveel nieuwe inzichten over mezelf en hoe ik ben, hoe ik reageer en hoe mijn hoofd werkt als me goed voelen. Een zelfhulpboek maakt alles wat draaglijker en geeft weer wat stof tot nadenken en om verder te komen dan ik al was. Voor iedereen is dat anders natuurlijk. Voor mij is het (nu in ieder geval) een fantastische tool die ik goed kan gebruiken om mezelf en de wereld om me heen een stukje beter en draaglijker te maken 🙂 – Luus van gewooneenboek.nl

    Like

Geef een reactie

