Bewust omgaan met je geld en hoe wij dat doen

Gezien in huize Zwier de (medische) bijdragen/kosten behoorlijk stegen en er minder binnenkomt, moest er bij ons ook bewust(er) worden omgegaan met onze uitgaven. Zal vast bij veel meer mensen het geval zijn.

Om inspiratie te krijgen ging ik al in 2014 op zoek op internet en belandde bij allerlei blogs over besparen dan wel consuminderen.

Ik was in de 1e instantie nog best verbaasd hoeveel mensen hier mee bezig zijn en hun systemen/manier van met geld omgaan uitleggen op het internet.

Ik zag ook hoe mensen met een relatief laag inkomen, het goed redden.

Je moet dan wel natuurlijk behoorlijk wat discipline hebben. Wel lijkt het duidelijk dat je om met weinig, goed rond te komen, niet veel pech moet hebben.

Ook uit de blogs die ik las blijkt weer dat mensen zeer verschillend van aard zijn. Sommige mensen voelen zich prima bij een leven wat in mijn ogen nogal voortkabbelt. En waar het credo is, waarom koffie op een terras als het thuis veel goedkoper kan. Of vakantie is ook prima in eigen achtertuin. Tevreden zijn met wat je hebt is echter ook een groot goed, wat ik ook wel bewonder.

Voor mij zijn zaken als kunnen reizen en nieuwe dingen ontdekken zeer belangrijk. Het zou in mijn geval een stuk handiger en zeker goedkoper zijn als ik geboren was als ‘huismus’. Maar helaas, als kind ging ik al altijd mee met mijn vader naar het tankstation in de hoop dat daar iets te beleven viel. Reizen blijft mijn en en zeker ook onze grote ‘liefde’. Daarom besparen we liever op allerlei vaste lasten en de dagelijkse boodschappen/uitgaven. Bewust met iets omgaan vind ik sowieso belangrijk.

Wij begonnen dus in 2014 met alle inkomsten en uitgaven een nauwkeurig op te schrijven. Dat hadden we wel eerder gedaan, maar nu echt op de cent.

In blogland kwam ik ontelbare systemen tegen om je inkomsten en uitgaven bij te houden cq te ‘verdelen’.

Een bepaald systeem wat wij ook hanteren is dat geld wat binnenkomt altijd een bestemming moet hebben waarvan sparen ook een bestemming is. Dus niet sparen van wat overblijft, maar vooraf al een bedrag voor sparen reserveren. Elke cent die binnenkomt heeft dus een bestemming.

Dit systeem werkt voor ons erg goed. Wij werken met allerlei potjes en over die potjes worden onze inkomsten verdeeld. Met wat in een bepaald potje zit, moeten we het in principe die maand kunnen redden.

Als er in een potje aan het eind van de maand geld over is, dan schuiven wij dit door naar de volgende maand. Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om de potjes af te romen en het geld wat je niet uit gaf, die maand extra te sparen of een andere bestemming geven. Echter dit gaat makkelijker met het potje ‘boodschappen’ dan met het potje verzorging gezien je niet elke maand naar de kapper gaat en dus is dit potje meer gebaseerd op een ‘jaarbedrag’.

Om een idee te geven hoe wij dit aanpakken voeg ik als voorbeeld 2 excel bestanden toe.

In het 1e excel bestand staan de inkomsten en de bestemmingen van deze inkomsten en in het 2e bestand zit u alle een overzicht van alle uitgaven in rubrieken.

In deze excel bestanden maak ik gebruik van voorbeeld bedragen. Dus het zijn niet onze inkomsten en uitgaven, maar willekeurig gekozen bedragen.

Overzicht 1

klik – Excelinkomstenuitgaven 

In dit overzicht ziet u alle inkomsten en de bestemming van die inkomsten.

Ik heb enkel de inkomsten per maand meegenomen en geen zaken als bijvoorbeeld vakantiegeld.

De inkomsten hebben allemaal een bestemming verdeeld in 5 hoofdrubrieken die een kleur hebben:

  • De rode rubriek beslaat alle uitgaven die men schaart onder de vaste lasten en die per maand betaald worden
  • De lichtblauwe rubriek bestaat uit diverse spaarpotjes
  • De kobaltblauwe rubriek is het boodschappenbudget
  • De groene rubriek zijn alle andere resterende maanduitgaven
  • De gele rubriek zijn de reserveringen voor lasten die je niet per maand maar per kwartaal of jaar betaald

Deze rubrieken worden in het 2e excel bestand verder uitgewerkt en hier worden ook de totaalstanden in bijgehouden.

Overzicht 2

klik – ExcelbestandRubrieken Blad1

(blad bestaat uit 2 delen- scroll naar beneden om het totale overzicht van overige uitgaven te zien)

De vaste lasten (rode rubriek) gaan veelal automatisch van de rekening af en worden per maand betaald. Deze rubriek is verder niet meer in dit overzicht meegenomen.

  • De (licht) blauwe rubriek zijn de 3 spaarpotten:

1e potje als buffer voor grote onverwachte zaken en wordt in principe enkele in noodgevallen aangebroken. Bv voor een nieuwe wasmachine.

Het 2e potje is een spaarpot voor te verwachtten (auto)reparaties of kleinere (semi)noodzakelijke aankopen.

De 3e spaarpot is om leuke dingen te doen of te kopen. Zoals een uitje of vakantie. Hier kun je evt ook een (deel) van je vakantiegeld in stoppen. Je zou je vakantiegeld kunnen verdelen over alle 3 spaarpotten.

Zoals je verderop zult zien zit ook in het maandbudget overige uitgaven de post leuke dingen/uitjes, dit is bedoeld voor een terrasje of bioscoop.

Het spaarpotje is meer voor de duurdere en grotere zaken als weekend weg, vakantie of evt iets nieuws wat je graag wil hebben. Zaken waar je eerst veelal voor moet sparen.

  • Vervolgens de rubriek boodschappen.

Dit is het potje waar al het eten en drinken en schoonmaakartikelen uit worden betaald.

  • De rubriek reserveringen

is een optelsom van alle lasten die je per jaar betaald maar niet maandelijks. Deel het jaarbedrag door 12 en je hebt de reservering per maand. In het 1e jaar dat je dit zo doet, kom je veelal niet uit. Immers als je in februari iets moet betalen wat meer dan 2 x je maand bedrag kost is je potje al meer dan leeg. Wij konden dit ondervangen door eenmalig wat spaargeld in dit potje te stoppen en vervolgens elke maand het maandbedrag toe te voegen. Nu zit er altijd voldoende in om de vaste lasten per jaar te kunnen bekostigen.

  • De rubriek overige uitgaven per maand bestaat uit diverse potjes:

Voorbeelden van potjes zijn:

  • kleding
  • cadeautjes
  • verzorging
  • huis/ kantoor en tuin
  • brandstof
  • leuke dingen/uitjes
  • diversen

De meeste rubrieken zijn duidelijk. Uit het potje huis, kantoor en tuin worden alle zaken omtrent huis ( bijvoorbeeld nieuw serviesgoed) maar ook kantoorartikelen zoals inkt voor de printer gekocht.

Het potje leuke dingen/uitjes is bedoeld voor alle leuke dingen die je graag wil doen, of dit nu het kopen van een boek of tijdschrift is of naar de bioscoop gaan.

Het potje diversen wordt gebruikt voor zaken die niet in ander potje passen. Als je ‘genoeg’ potjes aanmaakt is het potje diversen eigenlijk niet meer nodig. Maar in de praktijk blijken er altijd wel zaken te zijn, waarvan je niet zo snel weet waar je ermee heen moet.

Per maand houd je in dit excel bestand dus bij welk geld naar welk potje gaat. Koop je iets, bv een nieuwe broek dan trek je die kosten van het potje kleding af. De groene balken zijn de tussenstanden. Elke maand komt het maandbedrag er weer bij.

Natuurlijk kun je zelf beslissen hoe je je rubrieken en potjes indeelt en hoeveel geld je denkt per maand voor een bepaald potje nodig te hebben.

Je komt er op een gegeven moment vanzelf achter of je in een potje te weinig of teveel geld stopt en kun je dit aanpassen. Het is een flexibel systeem, waarbij je jezelf natuurlijk niet voor de gek moet houden. Als je wilt besparen zal je soms een potje vrij laag moeten houden om bij elke uitgave jezelf ook af te vragen of je je het geld echt moet uitgeven en of er goedkopere alternatieven zijn. Wij wilden een nieuw ladekastje maar zijn uiteindelijk toch op marktplaats terecht gekomen. Het betreffende potje was namelijk al akelig leeg. Als ik niet met potjes zou werken, zou ik makkelijker iets nieuws kopen omdat al ons geld dan op een stapel ligt en zo ‘meer’ lijkt.

Het systeem is niet zo geschikt als je zo weinig inkomen hebt dat je het einde van de maand nauwelijks haalt. Immers dan ga je teveel schuiven. Eerlijk is eerlijk hoe meer inkomen, hoe makkelijker het is om zuinig aan te doen.

Maar juist bij weinig inkomen is het wel heel belangrijk al je inkomsten en uitgaven te weten en bij te houden. En sparen kan ook met 5 of 10 euro per maand.

Houden jullie je inkomsten en uitgaven bij? En welk systeem hanteer je?

Mocht je de excelbestanden willen hebben om zelf verder uit te werken, dan kan ik je ze toesturen. Wil je dat ik de excel bestanden voor je aanpas en rubrieken aanmaak, neem dan ook even contact op.

Andere vragen, stel ze gerust.

11 thoughts on “Bewust omgaan met je geld en hoe wij dat doen”

  1. Zo te zien hebben jullie dit goed op de rit/onder controle. Ik moet eerlijkheidshalve toegeven dat ik daar niet zo netjes in ben. Ik heb wel een spaarrekening waar ik iedere maand een vaste bedrag op spaar. Maar als ik niet uit kom en in de min kom te staan, haal ik dit weer net zo makkelijk van mijn spaarrekening af. Wel heb ik een aparte rekening waar ik iedere maand een vast bedrag op stort; deze rekening gebruik ik voor de dagelijkse boodschappen. Hier kom ik over het algemeen wel mee uit, maar heb ik eens een paar keer een bbq of eters, dan gaat deze rekening wel weer erg hard, en pin ik uiteindelijk van mijn ‘gewone’ op en af rekening. Kortom, er valt bij mij nog een hoop te verbeteren. 😁

    Liked by 1 persoon

  2. Net overzicht op zich, fijn dat jullie het zo goed behappen kunnen en ook lekker eens eruit kunnen gaan.
    Voor mij is dat overzicht veel te chaotisch overigens, dan overzie ik de boel niet meer met zoveel rijtjes en kolommen.
    Ik heb een excelbestand gemaakt waar alle uitgaven in staan in 1 rij en 1 heel kort rijtje met de inkomsten en 1 kort rijtje met de jaarlijkse kosten. Dus ik weet dat wij 330,- overhouden na alle andere dingen van de inkomsten af te halen en meer mogen we niet opmaken.
    Daar is geen ruimte voor omdat we nu flink wat extra aflossen per maand. Maar voordat we die 330 overhouden is er ook al 100 naar de buffer gegaan dus is er paniek in de tent dan kunnen we daar iets afhalen maar liever niet.

    Like

  3. Wat lief dat je je bestanden aan mensen wilt doorsturen, zelfs aan wil passen.
    Zelf heb ik zeer weinig, kom net rond, en heb en maak geen schulden. Maar het is wel te weinig om naar de kapper te gaan(knip zelf) of op vakantie. Potjes maak ik niet. Ik heb enkel een reservepotje voor noodgevallen. Wat overblijft van het weekgeld gaat in het potje. Zo doe ik dat al meer dan dertig jaar dus voor mij werkt dit systeem prima.

    Groet,Greet

    Like

  4. Zelf lees ik graag blogs over consuminderen, zuinig leven etc. Leuk vind ik dat iedereen vaak met hetzelfde bezig is, maar ieder een andere methode heeft om zijn doel te bereiken. Maakt niet uit als het maar werkt.

    Ik merk ook dat medische kosten hoger worden, vergoedingen verdwijnen, belastingaftrek veel minder is geworden en de wtcg is weggevallen. Rondkomen wordt moeilijker en dan komt de creativiteit en discipline om de hoek kijken. Jullie hebben het goed geregeld zo te zien.

    Groetjes, Ingrid.
    PS. ik heb je toegevoegd op FB, hoop dat je dit leuk vindt.

    Like

  5. Vind dat je een blog hebt geschreven dat redelijk goed is onderbouwt. Op veel besparing blogs vind je besparingen die haast onrealistisch zijn en je wellicht meer uitgave in de toekomst laat doen. Heb je hier niet mee!

    Like

Geef een reactie

