Er op los leven of plannen?

IMG_0277

De afgelopen weken ben ik druk geweest van alles in schema’s te zetten. Ik werk met leuke kleurtjes in excel en zo krijgen al mijn plannen vaste tijdstippen waarop ik denk en vooral hoop dat ik ze kan uitvoeren.

Mijn plannen voor 2015 zijn:

  • Een blog bijhouden
  • Naar een aantal kunstmarkten gaan ivm verkoop kaarten
  • Bente verder trainen
  • Fotograferen
  • Mijn fotokaarten via internet verder promoten en een (betere) webwinkel opzetten

Ik vind dat niet heel erg veel voor een heel jaar. Zeker in aanmerking genomen dat mijn fotografie hobby bijvoorbeeld enkel in de zomermaanden uitgevoerd wordt en dan nog zeer minimaal.

Bente leert gelukkig heel snel, want van veel trainen komt het eigenlijk niet. Wat ik haar nog graag wil leren is deuren open maken, dat kan ze nog niet. verder is het wat bijschaven.

Inzake de blog moet ik nog uitvinden hoe vaak ik die kan updaten- een echte blogger moet elke dag bloggen, maar dat gaat mij niet lukken. Gisteren was weer zo’n dag dat ik wel een blog schrijven had ingepland, maar het er niet van kwam.

De dag zat vol met verzorging/aankleden (ben ik tot ca 11.30 mee bezig), even rusten en daarna direct door naar tandarts. Na dit bezoekje aan tandarts nog heel even in stad neuzen en bij thuiskomst rusten/ slapen. Gisteren was ik na dit slapen nog zo moe dat ik eigenlijk niets meer deed. Ik ben er nog niet uit hoe streng ik dan voor mijzelf moet zijn, omdat ik het wel op mijn to-do list had staan.

Als ik niet met schema’s werkt dan komt er van bovenstaande plannen in ieder geval niets terecht, want dan gaan de dagen geheel ‘verloren’ aan allerlei kleine dagelijkse bezigheden, zoals een mailtje, de post en zaken als wat we zullen gaan eten.

Daarom heb ik allerlei schema’s in excel. Hoewel ik eigenlijk qua type best een ‘ik zie wel wat de dag brengt type’ ben. Maar als ik met weinig energie toch wat meer wil doen- dan de dagelijkse dingen- dan moet ik noodgedwongen heel goed plannen.

De komende weken ga ik die schema’s verder uitdiepen. Hoe maak ik die schema’s, waarom en wat zijn de voor en nadelen. Nu zie ik dat het in mijn schema- rust tijd is- of TV kijken- zo flexibel ben ik dan weer wel.

Leven jullie er maar op los of ben je ook zo’n planner- al dan niet in Excel?

11 thoughts on “Er op los leven of plannen?”

  1. Er op los leven zal ik het niet noemen, vul mijn dagelijkse agenda in de telefoon . De bestellingen in dit huis lopen nooit volgens mijn agenda.. . . Maar ik woon alleen en hoef dan ook geen rekening te houden met een echtgenoot. Eigenlijk komt het er op neer dat ik een dagelijkse “losloper” ben

    Liked by 1 persoon

    1. Ik lees een aantal blogs en die updaten heel vaak, ook in blogboekjes staat dat als je wat lezers wil trekken zeer regelmatig bloggen wel noodzakelijk is. Maar het moet wel leuk blijven en toch ook een beetje een uitdaging, daarin ben ik nog zoekende.

      Like

  2. O ik ben ook iemand van de lijstjes. En ik heb met mijn man een digitale agenda in google dat werkt heel goed. Maar feit is dat het altijd beter is een beetje te plannen. Als daar 80% of zo van overblijft is dat vaak toch meer dan dat je niets plant. De dag zal bij jou snel gevuld zijn. Mijn man heeft MSA-p zoals je weet. Dat is een progressieve neurologische ziekte. Hoewel hij nog wel een beetje uit de voeten kan, help ik hem met veel dingen en de dagen vliegen voorbij. Heb je weleens met een digitale agenda gewerkt?

    Like

  3. Dit is heel herkenbaar. Op de computer heb ik geen planning want dat werkt totaal niet heb ik gemerkt,, maar ik probeer het met lijstjes en mijn agenda een beetje op de rit te krijgen. Aangezien mijn planning nog steeds niet naar mijn zin is en de tijd tussen mijn vingers door glipt, blijk ik denken en proberen,net zo lang tot het naar tevredenheid is. Maar het lijkt wel of het een eeuwig durende strijd is, want net als bij jou is mijn lijf zelden een dag hetzelfde.

    Like

    1. Grappig dat jij juist niet met de computer werkt, dat bevalt mij juist wel. Alleen qua tijd indelen blijft het proberen en weer aanpassen etc. Ik heb niet de illusie dat dat ooit stopt maar toch blijf je zoeken naar het meest handige.

      Like

  4. Ik doe meestal maar wat. Zoals het mij goeddunkt en het mij uitkomt. 😉 En wonderlijk genoeg komen de dingen dan meestal ook wel in orde.

    Ik heb je mailtje gelezen hoor. Nog veel dank daarvoor. Ik zal je binnenkort een keertje terug mailen. Ik vond het alleen nu wel hoog tijd worden om even wat aan je te laten horen. 🙂

    Like

  5. Afspraken die ik heb staan kom ik na. Voor de rest kijk ik hoe ik me voel. Ik denk soms wel eens morgen wil ik dit of dat, maar dan blijkt dat ik ’s ochtends daar totaal geen energie voor heb, heel vervelend, maar dan doe ik niet wat ik van plan was.

    Regels zijn er alleen als die we onszelf opleggen en de laatste jaren ben ik er heel goed in om dat niet meer te doen. Gaat iets, mooi. Gaat het niet, jammer dan.

    Like

Geef een reactie

