Bewust inkopen en bezuinigen met hamsters

IMG_0229

Afgelopen zaterdag was er in Kassa weer een supermarkt test. Er worden diverse producten gekocht bij een aantal supermarkten waaronder: LIDL, Aldi, C1000 en AH. Er wordt  vergeleken wie de goedkoopste is als je bij alle supermarkten een kar met dezelfde producten koopt. Ditmaal kwam AH als één na duurste uit de test. C1000 was de duurste. Ik ben het niet eens met de uitslag van deze test omdat ze van alle supermarkten het huismerk nemen. Maar de artikelen van bijvoorbeeld ALDI zijn vaak goedkoper als het huismerk van AH. Echter AH heeft nog een lijn, de basic lijn. En die lijn bevat meer dan 400 producten, genoeg om niet te verhongeren 😉 Ik zou graag zien dat het programma Kassa met die basic artikelen een vergelijk zou maken. Ik maak veel gebruik van de website van AH. Ook als je nooit je boodschappen door AH laat bezorgen of gebruik maakt van de afhaal mogelijkheid kan het aantrekkelijk zijn om je aan te melden bij de AH website. Dan vul je je virtuele boodschappenkar met producten zodat je vast weet wat de boodschappen gaan kosten. Je kunt ook de zoekfunctie  gebruiken om het goedkoopste artikel in een bepaalde categorie te zoeken. Je kunt ook op je gemak vergelijken of de aanbiedingen zoals  2e gratis wel zo voordelig is. Zo zag ik vorige week direct na intypen van pindakaas in het zoekvak, dat voor ons de aanbieding van 2e gratis ‘pot Calvé light’ de moeite waard is. Ook de pakjes van de enige echte chocomelk zijn ingeslagen. Bij de actie 2e gratis, kwamen 12 pakjes uit op 2,29 euro. Iets meer dan 19 cent per pakje. Dit heb ik afgezet tegen de goedkoopste pakjes van AH. Dit is het merk Inex die 1,59 euro per 6 pakjes chocomelk kosten en dus 12 pakjes voor 3,18 euro. Ruim 26 cent per pakje. Ik denk dat er echt wel goedkopere pakjes te verkrijgen zijn, echter omdat ik chocomelk niet vaak drink, vind ik ‘lekker’ ook belangrijk. Dus is het een afweging van prijs en kwaliteit. Deze week heb ik wat schoonmaakartikelen laten inslaan zoals flessen toiletreiniger van AH 1,39 2e gratis. Hierbij let ik dan weer niet zo op ‘lekker’. Ik zou in de winkel dit niet zo snel allemaal kunnen berekenen. Juist voor mensen met een handicap kan dit heel erg handig zijn, want dan ben je nog beperkter om in de winkel dit soort dingen uit te zoeken. Op vrijdagochtend staan de nieuwe bonusaanbiedingen die vanaf maandag gelden op de website. Als we in het weekend boodschappen willen doen kijk ik snel even of er niet iets is wat net vanaf maandag in de aanbieding is. Op de website van AH kun je ook alle producten zien met het predicaat ‘basic’ en de bijhorende prijs. Type hiervoor eenvoudig het woord basic in de zoekfunctie op de website van AH. Dan komen er maar liefst 400 producten tevoorschijn. Zo kun je thuis vanuit je luie stoel al goed vergelijken of je een duurder product wilt nemen of de basic variant ook voldoet. Of dat je toch om wilt fietsen naar een ‘goedkopere’ supermarkt. Helaas kun je op de AH website niet meer op goedkoopste product per categorie selecteren. Om je karretje te kunnen vullen en de prijzen zichtbaar te maken moet je wel steeds een trucje uithalen. Je moet namelijk wel een afhaal of een bezorg moment kiezen want dan worden de prijzen en de totale uitgaven pas zichtbaar. Je kunt echter onbeperkt kiezen voor afhalen of bezorgen zonder verder door te gaan naar een definitieve bestelling. Zodra ik mijn lijstje compleet heb en Sander wel naar de winkel gaat, print ik de lijst. Zo kan ik bewust thuis al kiezen en weet ik vrij precies wat we zullen gaan uitgeven. Wel is het zo dat soms een product niet in onze AH winkel verkrijgbaar is omdat de webwinkel een groot assortiment heeft. Wij kopen dan ook het meeste bij de AH. Ongeveer 1x per 3 á 4 weken laten we de boodschappen wel thuis bezorgen. Ik kijk dan als 1e naar de aanbieding om gratis te laten bezorgen. Meestal moet je dan ergens 3 producten van kopen en is de bezorging gratis. Als het gratis bezorgen toevallig bij een duur product zit dat we niet direct nodig hebben, kiezen we voor een goedkoop bezorgmoment. In december werd er bijvoorbeeld gratis bezorgd bij 3 flessen vrij dure wijn. Sander’s hart ging al sneller kloppen, maar helaas. Dat werd het niet. Een nadeel van bezorgen is dat je wel aan 70 euro moet komen. Dat zijn behoorlijk veel boodschappen. Als ik laat bezorgen dan kies ik voornamelijk vlees, diepvriesgroente/ conserven en een kratje bier. Ik vul het zo nodig aan met zaken die je bij ETOS kunt kopen want dat telt ook mee. We werken met een boodschappenbudget en als de basis boodschappen betaald zijn, kunnen we de rest besteden aan wat luxe/lekkere producten of eens een lekker recept te maken. Door op deze manier bewust boodschappen te doen ben ik overtuigd dat wij goedkoop uit zijn bij de AH. Ook omdat we bijna nooit grote hoeveelheden nodig hebben. Iets waar we nogal eens tegen aan lopen als we incidenteel wel naar de LIDL of ALDI gaan. En eigenlijk vind ik het supermarktje thuis spelen ook best erg leuk. Op Jumbo kun je nu ook bestellen en daarmee dus ook een virtueel winkelmandje vullen. Dat heb ik nog niet geprobeerd. Kan ik nog meer vergelijken 😉 Let jij op de prijzen en hoe doe je dit?

3 gedachten over “Bewust inkopen en bezuinigen met hamsters”

  1. Ik vind de site van ah geen verbetering en het duurde even voor ik snapte hoe die nieuwe werkt. De oude site vond ik overzichtelijker.
    Eens per maand laat ik de meeste boodschappen door ah thuisbezorgen. Vorige maand na de Kerst, toen er sneeuw lag weer mee begonnen. Eerst bestelde ik een paar keer per jaar, maar ik ben ik van plan om dat elke maand te doen. Ik kan niet tillen en in de winkel niet overal bij, zowel hoog als laag, dus bezorgen is voor mij het handigst. En omdat je alles kan meebestellen, van batterijen tot pleisters, vind ik het super handig om te bestellen. Dan hoef ik alleen nog voor groente en zuivel naar de winkel toe.

    Heel die testen met boodschappen snap ik niet. Vorige keer kwam plusmarkt nog als goedkoopste en lidl weer minder voordelig. Volgens mij is het een moment opname. Vroeger, toen ik nog meer kon, liep ik wel meer winkels af om steeds het goedkoopste te kunnen halen, of alle reclames af, maar dat is me teveel moeite.

    Groetjes, Ingrid

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

